mode is emotie

Een emotie (Ookwel Mood in het Engels) wordt vaak omgeschreven als een innerlijke beleving of gevoel van bijvoorbeeld vreugde, angst, boosheid, verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden. Emoties gaan echter niet alleen met subjectieve gevoelens, maar ook met lichamelijke reacties en bepaalde expressies in het gedrag gepaard. In biologische zin kan men een emotie ook definiëren als een reactie van onze hersenen op een affectieve prikkel. Dit komt zowel bij mensen als dieren vrijwel automatisch tot uiting in een bepaald patroon van gedrag (bijvoorbeeld vluchten of toenadering) en fysiologische reacties. Het gevoel kan dan gezien worden als een speciale uiting of vorm van emoties die typisch is voor mensen, namelijk de bewuste beleving, of mentale reflectie van een emotie.

Een emotie kan worden opgeroepen door:

  • het waarnemen van externe gebeurtenissen
  • de eigen gedachten of fantasie
  • een stemming

Dit “Géén” psychologie website maar wel hebben wij het hier over Mode.

Waarom ik toch even de psychologische inleiding heb gegeven is omdat Emotie/Mood en Mode hand in hand gaat!

Mode is emotie. Impact is belangrijk.

Verbind deze twee en er ontstaat een mooi onderscheidend vermogen. Maar waarom zien we het dan zo weinig?

Loop even op en neer een willekeurige winkelstraat – maakt niet uit waar, allen lijken immers op elkaar – en wat zie je? Er valt helaas weinig te beleven binnen het lokale retaillandschap. Geen inspirerende etalages, wel veel lelijk vormgegeven sale posters en heel veel meer van hetzelfde. Ja, de retail marketeers zijn heel goed in het na-apen vandaag de dag. Laten we hiervoor een prijs in het leven roepen, dat verdienen ze, die slimme marketeers.

En de dames die een jaartje ouder zijn of een maatje meer hebben? Die zijn helemaal slecht af. Geen wonder dat zij massaal de webwinkels verkiezen boven de fantasieloze winkelvloer. Shoppen zou fun moeten zijn. Mode zou mooi visueel moeten zijn en iets van emotie moeten oproepen. Je watertandend vergapen aan een mooi setje in de etalage behoort voorgoed tot het verleden.

Websites? Keurig opgemaakt en vooral toegankelijke modellen, maar emotie? Nou nee… Inspiratie en impact evenmin. J

Die vrouw kijkt ook tv en weet dat er meer is. Ze wil trots zijn op de winkel waar ze koopt, er blij mee zijn om bij een leuke club te horen. Nu verstopt ze snel haar winkeltasje.

Kleding kan warmte, comfort of bescherming bieden. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om van oude kleding iets totaal anders te maken (zoals poetsdoeken). Er zijn echter ook andere functies van kleding, zoals een extensie van onszelf: ze kan onze emoties weergeven.

Interactieve mode
Iedereen heeft weleens het gevoel dat een persoon te dichtbij komt, maar durft daar dan vervolgens niets van te zeggen. Ontwerpster Anouk Wipprechts lijkt hier een oplossing voor te hebben gevonden: kleding waarbij interactie mogelijk is. Door gebruik te maken van technologie binnen de kleding, wordt deze als het ware een tweede huid. Zo zegt Wipprechts hier zelf over: “By placing technology on the body, it becomes an extension of ourselves while working as human-interface systems and connecting to others in ways of expression, communication of defense/protection.” De technologie kan er dus voor zorgen dat onuitgesproken emoties naar voren komen.

 

Een voorbeeld van een kledingstuk is de ‘Smoke Dress’, die ze samen met de architecht Niccolo Casas maakte. Telkens als een persoon te dichtbij komt en op deze manier je persoonlijke ruimte binnenvalt, komt er rook uit de jurk, wat gelijk kan staan aan een soort schaamte. De persoon zal dan automatisch afstand doen, waardoor je weer je eigen gang kunt gaan. Ook heeft ze kleding gemaakt waarin sensoren verwerkt zijn die reageren op het lichaam. Haar ontwerpen kunnen bewegen (een kledingstuk wordt bijvoorbeeld transparanter of minder transparant bij verandering van lichaamstemperatuur) en reageren op de omgeving om ons heen. Op deze manier is het verbonden met onze gevoelens: lichaamstemperatuur en hartslag liegen bijvoorbeeld niet.

Dit klinkt allemaal ideaal, maar of het echt praktisch is? Feit is wel dat Wipprechts je na laat denken over wat technologie allemaal kan doen.

Maar wat is nou eigenlijk Mode?

watismode

Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Trends worden vaak aangeven door modeontwerpers, maar kunnen ook voortkomen uit een rage waar ontwerpers dan verder op inhaken. Een trend duurt langer dan een seizoen en is altijd van invloed op het komende seizoensbeeld.

Zo heb je zomermode maar ook wintermode.
Een goed voorbeeld van wintermode zijn wollen jassen, Bekijk hier de wollen jassen voor dames.

Het woord mode komt oorspronkelijk van modaal of gemiddeld.

Dat betekent dus dat je er niet uitspringt als je modieus bent, maar je juist aanpast aan de geldende norm.
Die norm (mode) verandert nog wel eens.

Als je naar foto’s van vroeger kijkt, vind je de kleding en haardracht ouderwets.

Toch was het in die tijd mode. Als je er toen bij zou lopen zoals mensen nu, dan zouden ze dag gek vinden. Kleding ontwerpers hebben invloed op de mode.

Ze maken ontwerpen die alleen op de catwalk draagbaar zijn en daarvan afgeleid kleding die ook draagbaar is. Wat tijdens een seizoen door iedereen gedragen wordt, is mode.

En wat je vaak ziet gaan mensen ook mooi vinden.

Bij de mode hoort een bepaald model en kleur van de kleding.

Zo kan in de ene zomer de kleur geel ‘in’ de mode zijn en het andere jaar lichtgroen.

Waarom volgen mensen de mode?

Emoties en mode - emotie dozen

Het is niet altijd gemakkelijk om met de mode mee te gaan. Natuurlijk is het aanbod groot genoeg, maar omdat de mode zo snel verandert, moet je eigenlijk elke paar maanden je garderobe vernieuwen om bij te blijven. Dat is duur. Ook kan het zijn dat je de mode helemaal niet mooi vindt of dat hij niet bij je past. Waarom volgten veel mensen dan toch de mode?

Mode en Machtsvertoon

De mens is een wezen dat van nature de neiging heeft te willen laten zien wat hij in huis heeft. Dit is nodig om partners aan te trekken en te profiteren van de juiste mensen om hem heen. Vrouwen vallen bijvoorbeeld van nature op grote, sterke mannen, zo zijn ze geëvolueerd, doordat grote en sterke mannen hen goed konden beschermen. Tegenwoordig is iets anders veel belangrijker als machtsmiddel en bescherming: geld. En dus is het voor mannen nuttig om te laten zien dat ze geld hebben, omdat dit vrouwen aantrekt. Als je met de mode meeloopt, laat je zien dat je geld genoeg hebt om je dit te kunnen veroorloven. Het laat ook zien dat je je in kringen verkeert die welvarend zijn en dat is iets wat aantrekkelijk is voor veel mensen, niet alleen voor vrouwen.

Met Mode zorgen voor Acceptatie

Jonge meisjes gaan graag met de mode mee, omdat dat ze populairder maakt, of omdat populaire mensen uit hun klas dezelfde kleding dragen. Als je jong en vaak onzeker bent, wil je niet uit de toon vallen. Je bent bang gepest te worden als je er niet ‘normaal’ uitziet, hetzelfde als de rest, en dus met de mode meegaat. Je zoekt naar acceptatie. Maar dit blijft niet bij jonge meisjes, voor veel volwassenen van alle leeftijden en geslachten is het nodig met de mode mee te gaan om geaccepteerd te worden. Als je bijvoorbeeld voor een baan solliciteert, wordt er gekeken naar hoe je eruit ziet. Als je er anders uitziet dan de gemiddelde Nederlander, zullen mensen over je oordelen, wordt je in een bepaalde alternatieve groep geplaatst waar je misschien helemaal geen verdere eigenschappen mee deelt. Mensen zijn bang voor anders, het is veiliger met iemand om te gaan die zo normaal mogelijk is. En dus is het moeilijk geaccepteerd te worden als je niet ‘normaal’ bent.

Je vindt het mooi

Natuurlijk zijn er steeds andere dingen in de mode, en kun je niet alles mooi vinden. Sterker nog, er zijn waarschijnlijk een heleboel dingen in de mode, die jij afschuwelijk vindt en nooit zou dragen. Maar, er zijn toch ook altijd dingen in de mode die wel bij je passen. Deze kledingstukken worden vaak verkocht en vaak gedragen, waardoor je ze overal ziet, in reclames en op straat. Door deze dingen zo vaak te zien, ga je ze vanzelf mooi vinden. Of in elk geval is de kans groter dat je deze dingen mooi gaat vinden, dan andere dingen, omdat je ze nu eenmaal vaker tegenkomt en je iets moet zien om het mooi te kunnen vinden en het te willen hebben. Je vindt dingen die in de mode zijn mooi, niet omdat ze in de mode zijn, maar doordat je ze zo vaak ziet. En zo wíl je soms aan de mode meedoen.

Waardoor bestaat mode?

Waardoor ontstaat eigenlijk zoiets als mode? Veel mensen lijken het wel te volgen, maar eigenlijk niet te willen volgen. Wie heeft het dan bedacht? En waarom bestaat het eigenlijk nog?

Mensen zorgen voor mode

Het feit dat mensen de mode volgen, houdt het ook in stand. Omdat wij de mode nodig hebben om geaccepteerd te worden, omdat wij de mode wíllen, blijft het ook bestaan. Je kan het er wel niet mee eens zijn, maar zo lang jij dingen koopt die in de mode zijn, verdwijnt het niet. Je bent zelf dus een oorzaak van het feit dat mode bestaat. Pas zodra veel mensen besluiten de mode niet meer te volgen, zal het aanbod verbreed worden. Maar dit is moeilijk, omdat andere kleding moeilijk te vinden is, en eng, om dat je misschien niet geaccepteerd zal worden.

Geld verdienen in de Mode branche

Met mode kan geld verdiend worden. Doordat de mode steeds verandert, kunnen winkels steeds weer nieuwe dingen verkopen en je ervan overtuigen dat je die nieuwe dingen nodig hebt. Het is dus gewoon iets wat geld oplevert, en daarom bestaat het. En omdat de meeste mensen nu eenmaal dingen willen kopen die in de mode zijn, verkopen winkels wat in de mode is. Dat andere wordt immers niet verkocht. Het is jammer dat het aanbod op die manier zo beperkt is, het zou zeker beter zijn als er meer variëteit was en je niet alleen maar in obscure alternatieve kledingwinkels echt interessante dingen kon vinden. Maar dit is iets wat de mens zelf veroorzaakt, door er bang voor te zijn anders te zijn.

Mode is een Kunstvorm

Natuurlijk hebben we het nog niet gehad over de kunstvorm ‘mode’. Er is meer dan dat wat de standaard kledingwinkels mode noemen. Het is ook een kunst waarin men speelt met kleding, de menselijke vorm, de mogelijkheden en beperkingen ervan. Wat is nog kleding en wat niet meer? Moet kleding nuttig zijn of gaat het erom hoe het eruit ziet? Mensen bedenken nieuwe ideeën en deze worden als het ware gereflecteerd door het straatbeeld, waarin je de nakomelingen van deze nieuwe ideeën vindt, die wat minder raar en draagbaarder zijn. De kunstvorm ‘mode’ zorgt dus ook voor de mode die alle mensen dragen.

Gebruik de mode

Als je bovenstaande leest, krijg je de indruk dat mode volgen niet iets wat echt een positieve eigenschap is. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Mode kan ook inspirerend werken. Er komen steeds weer nieuwe ideeën in naar voren en zo kan je ook je horizon verbreden, meer verschillende dingen gaan waarderen en je eigen stijl ermee uitbreiden. Sommige mensen nemen de mode letterlijk over, daardoor lijkt de mode oppervlakkiger dan hij is. Je kan er ook zelf iets mee doen, gebruik de mode dus, het zorgt niet alleen voor beperkingen, maar ook voor nieuwe mogelijkheden.

Wat valt te leren van mode?

Men noemt mode ook wel een ‘spiegel van de geschiedenis’. David Wolfe noemde het eens: “both a predecessor of what has taken place in larger society, and a predictor of what will take place”. Mode laat dus zien wat er gaande is in een samenleving. Een goed voorbeeld hiervan is de tijd na de eerste wereldoorlog. In deze tijd groeide de welvaart enorm en kregen vrouwen meer rechten, zoals het stemrecht. Wat er op het gebied van mode gebeurde was dat de vrouwen kortere jurken en rokken gingen dragen, lossere kleding mochten dragen en ook hun haar vaak kortknipten. Ze lieten zien dat ze mannen of de samenleving in het algemeen niet lieten bepalen wat ze deden. Als zij hun benen wilden laten zien aan iedereen, deden ze dat. En ook hoefden ze er niet altijd vrouwelijk uit te zien omdat de maatschappij dat van ze verwachtte, vandaar de lossere kleding en het korte haar, wat als mannelijk werd beschouwd. Mode reflecteert dus wat er in een samenleving gebeurt. Verder laat het ook zien wat een samenleving van een individu verwacht, hoe deze er idealiter uitziet. Wat in de mode is legt de nadruk op wat aantrekkelijk wordt gevonden in mannen en vrouwen. Wat de mode-industrie doet is reclame maken voor een bepaalde ‘look’ die daardoor bewonderd wordt en gewild is. Uit de mode is dus af te lezen wat er in een maatschappij gebeurt, en wat hij waardeert.